januari 21, 2006

Den perfekta stormen

Jag tittade i går på filmen Den perfekta stormen som gick på SVT 2. Efter bara några minuter blev det uppenbart för mig varför SVT valde att visa just den filmen.

Kvinnodyrkan.

Hur många kvinnliga kaptener på fiskefartyg finns det i världen? Kan det vara en på tusen? Men i filmens värld måste det vara jämställt. Så här skildrades en kvinna och en man som kaptener på var sitt fartyg.

Och naturligtvis var det den vackra kvinnan som var den duktigare. Hon kunde fånga mer fisk än mannen. Hon var en smart tuff frälsarkvinna som härskade över alla män.

Förutom några intressanta specialeffekter var filmen terrible. Ett manus som vore det skrivet av ett 12 årigt barn. Naiva stereotypa klyschor vad gäller manus och regi. Det var ämnat att vara en spännande och gastkramande film, men jag satt faktiskt och skrattade gott och länge åt alla galna och verklighetsfrämmande repliker. För att bara nämna kort en galenskap i mängden:

Mitt i havets orkan. Med 30 meter höga vågor. En man hoppar fritt ner i havet (bara det!) från en helikopter till några människor som befinner sig i havet efter att deras båt kapsejsat. När mannen har landat i havets raseri väljer han att presentera sig med namn: - Jag heter Jeremy någonting, jag är här för att rädda er. Hur mår ni? En kvinna skriker ut mitt i sin dödsångest: - jag mår bra.

Ja, så där håller filmen på. Och den slutar med att den smarta och vackra och duktiga kvinnan far ut med sitt fartyg igen, leende, medan hon tänker på de män som dog i orkanen.

Det finns hundratusentals filmer i världen. Men de filmer och serier som SVT köper in har i princip alltid med vackra, smarta, trotsiga, duktiga kvinnor. Aldrig att SVT skulle ta in en film som ens antydde en ödmjuk och underordnande kvinna. Och därmed visas för svenska folket aldrig flertalet av de filmer som produceras i världen. För inte så länge sedan gjordes ett undantag, då visades faktiskt en iransk film i SVT. Redan innan den visades förstod jag att den filmen måste bara vara kvinnodyrkande den också. Och visst var det så, den skildrade en smart och självständig iransk kvinna som tillsammans med en man - som hon bestämde över - skulle samla in röster till ett val. Det var en urtråkig och usel film, men den gick i repris minst en gång. Tanken var förmodligen att man ville nå araber i Sverige med jämställdhetens evangelium på detta förrädiska sätt.

Men så där håller det på, år efter år, i alla svenska tv-kanaler. Jag kunde nämna vilken film eller serie som helst. Det är faktiskt i konkret mening fråga om dyrkan - kvinnodyrkan. Det pågår en massiv hjärntvätt, ett demoniskt manipulerande av det svenska folket, ett slags tillbedjande av det kvinnliga könet.

Det är demoniskt till sin innersta natur därför att det så direkt och öppet bryter mot Skaparens ordning där kvinnan är ämnad att vara underordnad mannen och tjäna honom, och där mannen är huvudet och den som förtjänar respekt.

---------------------------

Ett släkte som framhärdar i synd och gudlöshet utlämnar Gud i vrede till villfarelse och förhärdelse.