november 06, 2005

flmen Britannic

Jag tänkte mig en avkopplande och spännande stund med filmen Britannic som gick igår på SVT 1. Det "osänkbara" fartyget Britannic sänktes under andra världskriget.

En text i början på filmen förtäljde att den baserades på en sann händelse. Det lät ju bra. Men det visade sig snabbt att nästan allt var lögn och påhittad dikt. Det enda som i princip var sant var att fartyget till slut sjönk.

Nej, det jag fick se var ännu en sådan där äcklig feministfilm.


Filmen handlar om en heroisk kvinnlig agent. Hon är självständig, smart, vacker, frigjord, hon lyckas avslöja spionen, hon räddar livet på folk genom att skjuta ihjäl en man, hon blir ärad,
och som en slags förlåtande gud räddar hon till och med livet på spionen som sänkte fartyget!

(Efter att jag sett filmen fick jag en sådan skrämmande lust att böja knä och tillbedja denna starka och modiga frälsarkvinna! Men, tack och lov, en annan kraft fick mig att avstå från en sådan kvinnodyrkan.)

Hur som helst, så där håller det på i vår tid, i film efter film framträder de, de slanka kvinnorna som överglänser alla småtöntiga män och frälser människor hit och dit.

Någon speciellt avkopplande kväll blev det då sannerligen inte som ni säkert förstår.

Istället fick jag ännu en kväll anledning att åkalla: Åh Gud, låt din dom snart komma över världen!